Die digter meld in sy gedig die plekkie
Boggomsbaai waar hy afgetree het. Volgens hom is dit nie nodig om 'n obesssie
met die dood te ontwikkel as jy afgetree is nie. Boggomsbaai is die ideale
aftreeplek as jy selfs na aftrede steeds voluit wil lewe. By Boggomsbaai kan jy
jou probleme en negatiewe gedagtes agter die sandduine los, want "almal ry
hier op die kruin se golf." Hier sing jy as negatiewe gedagtes jou wil
oorval. Die Grim Reaper met sy swart mantel en sekel kry nie in Boggomsbaai 'n
houvas op jou nie en hy kan jou nie die skrik op die lyf jaag nie.
Die spreker maan die leser om nie
negatiewe gevoelens oor die dood te hê nie. Wat ons nie aldag besef nie, is dat
die dood eintlik nog altyd deel van ons bestaan was. Dis nie iets wat skielik
'n deel van jou lewe word as jy oud en afgetree is nie. Dis nie net oumense wat
doodgaan nie en die dood is nie iets om te vrees nie. Jy hoef nie die blues daaroor te kry nie. Beskou die
dood eerder as 'n vriend, 'n getroue metgesel wat jou lewe lank 'n deel van jou
was. Die dood is "jou beste pel", want hy is altyd daar vir jou. As
jy hom nodig het, kan jy enige tyd op sy nommer druk. Hy is baie lojaal en
ruimhartig en sal niemand wegwys nie. Hy is nie kieskeurig met wie hy vriende
maak nie, hy is daar vir almal. Moet hom dus nie as 'n vyand beskou nie.
Die spreker in hierdie gedig se positiewe
lewensuitkyk is verkwikkend en aansteeklik, soveel anders as baie gedigte wat
uiters swaarmoedig met die dood omgaan. As interteks kan twee bekende
Afrikaanse gedigte bestudeer word wat ook op 'n ligter trant die dood in
oënskou neem: Eugéne Marais se gedig Skoppensboer
wat wemel van ironie, en Elisabeth Eybers se Wespark. Alhoewel Boggomsbaai-blues nie heeltemal dieselfde satiriese aanslag as Wespark het nie, is daar heelwat raakpunte wat uitgelig en bespreek
kan word.
Wanneer
die spreker in die tweede koeplet verwys na 'n "donker jas" mag hy
moontlik verwys na die Grim Reaper,
'n bekende simbool van die dood. Maar waar kom die konsep van 'n Grim Reaper vandaan?
Deur die eeue het verskillende kulture figure
gehad wat die dood verteenwoordig. Die Grim
Reaper is een van die algemeenste figure – gewoonlik 'n menslike skelet,
geklee in 'n donker mantel of jas met 'n kappie, en met 'n sens* (Engels scythe) waarmee hy die siele van mense
maai (oes). Maar hoekom word hierdie figuur met die dood geassosieer?
Die Grim Reaper het blykbaar gedurende die
14de eeu in Europa ontstaan. In dié tyd moes Europa die ergste pandemie tot op
daardie tydstip trotseer: die Swart Dood, wat skynbaar die gevolg van die
groot pes/plaag was. Na raming het ongeveer 'n derde van Europe se inwoners
tydens die Swart Dood gesterf. Die oorspronklike uitbraak van die plaag was
gedurende 1347-1351, met gereelde nuwe uitbrake daarna. Die dood het
gevolglik 'n beduidende rol in die
lewens van die oorlewendes gespeel, vandaar die skepping van 'n figuur
wat die dood verteenwoordig.
Maar hoekom die skeletfiguur? Hoekom die sens?
Hoekom die swart kleed? Geraamtes is simbolies van die dood en verteenwoordig
die menslike liggaam na ontbinding. Die swart kleed herinner aan die klede
wat godsdienstige figure tydens begrafnisrituele gedra het. Die sens is 'n
gepaste beeld van landbouaktiwiteite in daardie tyd: die oesinsamelaars het
sense gebruik om hul ryp gesaaides te oes. Wel, dieselfde gebeur wanneer
mense sterf: hulle word gestroop (geoes/afgemaai) van die aarde waar hulle
gewoon het.
|
*sens = 'n tipe
sekel met 'n lang handvatsel wat gebruik word om graan met die hand te oes/af
te sny
Geen opmerkings nie:
Plaas 'n opmerking